enfant-gout-vitamines-min

Uw kinderen nieuwe dingen leren eten ?

Uw kinderen nieuwe dingen leren eten ?

Voor uw kinderen is eten iets dat ze moeten leren, net zoals lezen, dansen, samenleven met anderen. Naast de praktische regels (eten met mes en vork, drinken zonder zich te verslikken, niet eten met de mond open enz.) is er een eetcultuur die kinderen zich vanaf hun prille jaren eigen maken en die de basis vormt voor hun toekomstige gezondheid.

Het gezin speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van het kind. Net zoals het het voorbeeld van zijn ouders volgt om te leren praten en stappen, leert het van hen eten. U hebt dus op meerdere vlakken een grote invloed op de eetgewoontes van uw kinderen …

Uw eigen smaak:

Laten we een eenvoudig voorbeeld aanhalen. Als u zelf niet graag broccoli eet, is de kans klein dat u uw kinderen elke week broccoli zult voorschotelen. De kans dat ze broccoli lekker zullen vinden is klein, omdat ze u hebben horen zeggen dat u geen broccoli lust, of gewoon omdat ze nooit broccoli hebben gegeten. Het is dus belangrijk dat u zelf uw grenzen verlegt en heel gevarieerd eet, zodat uw kinderen zoveel mogelijk verschillende dingen leren eten. Misschien ontdekt u zo zelf wel iets nieuws!

Uw houding ten opzichte van maaltijden:

Enkele jaren geleden waarschuwden voedingsdeskundigen ouders nog voor de gevaren van het tv-kijken tijdens het eten. Nu is de smartphone de boosdoener. Als u zelf geen aandacht aan hen besteedt, zullen uw kinderen aan tafel misschien niet tegen u durven praten. Maak van de maaltijden gezellig momenten waarbij iedereen over zijn dag kan vertellen.

Uw houding ten opzichte van voeding :

Let op welke producten u koopt. Het is belangrijk dat uw gezin evenwichtig eet zodat niemand tekorten heeft en iedereen gezond blijft. Koolhydraten, vetten, eiwitten, vitamines en mineralen, alles moet in evenwicht zijn! Praat erover met uw kinderen! Zorg dat ze begrijpen hoe belangrijk het is om te kiezen voor seizoensgroenten of rijp fruit, om niet te snacken tussen de maaltijden, om een stuk fruit te eten in plaats van een koek … Zo zullen ze gezonde voedingsgewoonten ontwikkelen.

Uw houding ten opzichte van uw kinderen:

Neem de tijd om met uw kinderen te praten over wat ze graag eten en waarom. Vraag hen om u te helpen in de keuken: een taart bakken, groenten snijden, de vaat afdrogen … Door hen te betrekken bij het bereidingsproces breidt u niet alleen hun smakenpalet uit, maar moedigt u hen ook aan om zelf te experimenteren en nieuwe combinaties uit te proberen, zodat ze voorbij de zwart-witte indeling ‘dit lust ik, dit lust ik niet’ raken. Uw kinderen zullen het gevoel hebben dat u naar hen luistert en zullen u meer vertellen. Bovendien leren ze om de regels te volgen (veiligheid, een recept volgen enz.).

De voordelen voor de kinderen:

Door evenwichtig en gevarieerd te leren eten nemen kinderen natuurlijk eerst en vooral al die heilzame vitamines en mineralen op die ze nodig hebben om fit te blijven en volop te genieten van elk moment met hun gezin.

Daarnaast zullen ze ook vaker gerechten en ingrediënten durven proeven die ze nog niet kennen en makkelijker openstaan voor de gastronomische diversiteit en de grote variatie aan voedingsmiddelen.

Praktisch:

Hier zijn enkele gezinsactiviteiten die u op weg kunnen zetten:

  • blind proeven: doe uw kinderen een blinddoek om en laat hen raden welk voedingsmiddel er voor hen ligt (ruiken, proeven, voelen enz.);
  • samen een evenwichtig menu opstellen en hen uitleggen waarom het evenwichtig is;
  • hen nieuwe smaken laten ontdekken door een nieuw ingrediënt toe te voegen aan iets dat ze al graag eten (bv. spinaziebeignets, lasagne met zalm enz.);
  • zelf groenten kweken (tomaten, linzen, boontjes, avocado’s, sla);
  • samen naar de markt gaan en zoveel mogelijk groenten proberen te benoemen!

Te onthouden:

  • Het is belangrijk dat u uw kinderen op de juiste manier leert omgaan met voeding. Ze zullen daar de rest van hun leven baat bij hebben.
  • U speelt een cruciale rol in dat proces.

Meer informatie over vitamines en mineralen.

Zorg voor uw gezondheid: beweeg regelmatig. www.mangerbouger.fr.
Delen op Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.