Vitamine B12: de basis

Vitamine B12 is goed warmtebestendig, maar kan verloren gaan in het kookvocht.
Ze is betrokken bij het celdelingsproces en de vorming van rode bloedcellen.

 

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B12, voor 100 g* Vitamine B12-gehalte
Bereide kalfslever 65 µg
Lamslever 70 µg
Rundsnieren 26 µg
Gerookte haring 11,8 µg
Bereid runderhart 14 µg
Tonijn in olie uit blik, uitgelekt 3,13 µg
Gestoomde zalm 3,05 µg
Voedingsgist 0,3 µg
Eigeel 2 µg
Bereide garnalen 1,35 µg
Rauwmelkse camembert 0,85 µg

Meer informatie over vitamine B12

Vitamine B12 of cobalamine is oplosbaar in water en is warmtebestendig, maar wordt vernietigd door licht.
Ons lichaam maakt ze niet zelf aan, zodat we ze dagelijks moeten innemen met onze voeding.
Vitamine B12 wordt opgenomen in de dunne darm en gedeeltelijk opgeslagen in de lever.

Functies

Vitamine B12 speelt een rol in het celdelingsproces. Ze draagt bij tot een normaal energiemetabolisme.
Ze is betrokken bij de normale vorming van rode bloedcellen en de werking van het immuunsysteem.
Ze is ten slotte ook belangrijk voor de werking van het zenuwstelsel en de psychologische functies.

Behoefte

Tabel met de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine B12:

Leeftijd / Toestand ADH vitamine B12
Zuigelingen 0,5 µg
Kinderen van 1 tot 3 jaar 0,8 µg
Kinderen van 4 tot 12 jaar 1,1 à 1,9 µg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar 2,3 à 2,4 µg
Vrouwen 2,4 µg
Mannen 2,4 µg
Zwangere vrouwen 2,6 µg
Vrouwen die borstvoeding geven 2,8 µg
Ouderen 3 µg
Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.