Vitamine A: de basis

Deze vitamine is vooral aanwezig in levensmiddelen van dierlijke oorsprong en met name in de lever of in honing. Het is zeer goed bestand tegen koken.
Het helpt om de huid en het gezichtsvermogen op peil te houden.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine A, voor 100 g* Vitamine A 
Bereide gevogeltelever 12 mg
Levertraan 30 mg
Ongezouten boter 0,708 mg
Rauwe wortelen <7 mg

Meer informatie over vitamine A

De term vitamine A omvat alle stoffen of derivaten daarvan met een gelijkaardige chemische structuur en biologische effecten. In de internationale chemische nomenclatuur worden ze retinoïden genoemd. De actiefste vorm is retinol, dat rechtstreeks door het lichaam kan worden opgenomen.

Carotinoïden (waarvan bètacaroteen het bekendst is) zijn de precursoren van vitamine A en worden ook wel provitamine A genoemd. Ze worden in het lichaam (in de darmen) omgezet in vitamine A (retinol).

Vitamine A is oplosbaar in olie, maar niet in water. Ze is bestand tegen warmte en zuur, maar is gevoelig voor lucht (oxidatie) en wordt vernietigd door licht. Om zoveel mogelijk vitamine A in voedsel te bewaren, is het dus beter om het uit de buurt te houden van licht en lucht.

In het lichaam wordt vitamine A tussen de 50 en 80% opgeslagen in de lever en vrijgegeven volgens de behoeften van het lichaam. Deze reserves kunnen de behoeften van de organisatie voor 1 tot 2 jaar dekken.

Functies

Vitamine A draagt bij tot de normale stofwisseling van ijzer. Het helpt ook om normale slijmvliezen in stand te houden. Deze vitamine helpt de normale huid in stand te houden en helpt het normale zicht te behouden. Vitamine A draagt bij tot de normale werking van het immuunsysteem. Het speelt een rol in het proces van cellulaire specialisatie.

Leeftijd / Toestand ADH vitamine A 
Zuigelingen 350µg
Kinderen van 1 tot 3 jaar 450µg
Kinderen van 4 tot 12 jaar 450 tot 550µg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar 700 tot 800µg
Vrouwen 600µg
Mannen 800µg
Zwangere vrouwen 700µg
Vrouwen die borstvoeding geven 950µg
Ouderen 600 tot 700 µg
Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.