Vitamine B8: de basis

Vitamine B8 is goed bestand tegen koken, maar kan verloren gaan in het water.

Ze is betrokken bij tal van chemische reacties in de cellen voor het gebruik van koolhydraten, vetten en eiwitten (macronutriëntenmetabolisme).

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B8, voor 100 g* Vitamine B8-gehalte
Biergist 0,09 mg
Lever 0,03 à 0,13 mg
2 eieren 0,025 mg
1 banaan 0,01 mg
Paddenstoelen 0,012 mg
Avocado 0,01 mg

Meer informatie over vitamine B8

Vitamine B8 of biotine is oplosbaar in water en gaat dus verloren in het kookvocht.

Ze is warmte- en lichtbestendig.

Onze darmflora is in staat een bepaalde hoeveelheid vitamine B8 te produceren om te voldoen aan onze dagelijkse behoefte. Omdat dat niet bewezen is, is het aanbevolen om dagelijks vitamine B8 te consumeren. Het teveel wordt gewoon in de urine uitgescheiden.

Functies

Vitamine B8 is een co-enzym voor tal van enzymen (carboxylasen) die carboxylatie-, decarboxylatie- en desaminatiereacties katalyseren.
Die carboxylasen spelen een rol bij verschillende metabolismen:
Biotine draagt bij tot het energiemetabolisme en het macronutriëntenmetabolisme (koolhydraten, vetten, eiwitten).
Vitamine B8 helpt mee het haar en de huid gezond te houden.
Ze ondersteunt ook de goede werking van het zenuwstelsel.

Behoefte

Tabel met de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine B8:
Leeftijd / Toestand ADH vitamine B8
Zuigelingen 6 µg
Kinderen van 1 tot 3 jaar 12 µg
Kinderen van 4 tot 12 jaar 25 tot 35 µg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar 45 tot 50 µg
Vrouwen 50µg
Mannen 50 µg
Zwangere vrouwen 50 µg
Vrouwen die borstvoeding geven 55 µg
Ouderen 60 µg
Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.