Vitamine B3: de basis

Vitamine B3 is goed bestand tegen koken, maar kan verloren gaan in het water.

Ze speelt door haar bijdrage aan een normaal energiemetabolisme een rol bij de afgifte van energie en helpt de huid normaal te houden. Ze is ook betrokken bij de goede werking van het zenuwstelsel.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B3, voor 100 g* Vitamine B3
Voedingsgist 25 mg
Bereide kalfslever 13,7 mg
Tonijn uit blik, uitgelekt 12,6 mg
Varkensnieren 6,1 mg
Gerookte makreel 8,42 mg
Kip 6,35 mg
Rauwe paddenstoelen 3,61 mg
Geroosterde en gezouten pindanoten 13,6 mg
Peer 0,219 mg
Muesli met fruit, gedroogd fruit of noten verrijkt met vitamines en mineralen 13,6 mg
Volkoren brood 2,5 mg
Bereide linzen 0,664 mg
Bereide witte rijst 0,4 mg
Appel 0,164 mg
Gekookte aardappelen 1,38 mg
Bereide artisjok 1 mg
Bereide spinazie 0,49 mg
Gepasteuriseerde magere melk 0,09 mg
Zachtgekookte eieren 0,064 mg

Meer informatie over vitamine B3

Vitamine B3, vitamine PP (PP staat voor Pellagra Preventing, preventie van pellagra) of niacine is een in water oplosbare vitamine. Het is een weinig gevoelige vitamine die bestand is tegen warmte, oxidatie en licht. Dit is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf aanmaakt (ze wordt geproduceerd door de darmflora en de lever op basis van tryptofaan, een aminozuur dat we opnemen via onze voeding), maar niet in een voldoende grote hoeveelheid om te voorzien in onze dagelijkse behoeften. Het grootste deel moeten we halen uit onze voeding. We nemen vitamine B3 gemakkelijk op in de dunne darm, maar ons lichaam slaat er slechts zeer weinig van op, zodat we ze elke dag moeten consumeren.

Functies

Vitamine B3 is nuttig als co-enzym.

Energieleverancier: vitamine B3 draagt bij tot een normaal energiemetabolisme. Vitamine PP draagt bij tot normale psychologische functies zoals het geheugen, het redeneringsvermogen en de concentratie. Vitamine B3 helpt de huid gezond houden.

Behoefte

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben meer vitamine B3 nodig. Tijdens de zwangerschap mogen er echter alleen supplementen worden genomen bij een bewezen tekort en bij het geven van borstvoeding mag het helemaal niet omdat we niet weten of vitamine B3 wordt uitgescheiden in de moedermelk.

Tabel met de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine B3:
Leeftijd / Toestand ADH vitamine B3
Zuigelingen 3 mg
Kinderen van 1 tot 3 jaar 6 mg
Kinderen van 4 tot 12 jaar 8 tot 10 mg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar 11 tot 14 mg
Vrouwen 11 mg
Mannen 14 mg
Zwangere vrouwen 16 mg
Vrouwen die borstvoeding geven 15 mg
Ouderen 11 tot 14 mg

 

Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.