Een overzicht van de verschillende vitaminen

Een vitamine is een stof waarvan het organisme zeer lage doses nodig heeft voor zijn werking.

Vitaminen zijn levensnoodzakelijke stoffen die een belangrijke rol spelen bij de opname en het gebruik van nutriënten. Het lichaam kan vitaminen niet zelfstandig synthetiseren (behalve vitamine D, vitamine B2 en B3 en vitamine K), daarom is de vitamineopname volledig afhankelijk van de voeding. Vitaminen zijn voornamelijk van plantaardige oorsprong (vitamine B) en zitten daarom vooral in groenten en fruit.

Een vitamine bezit geen energiewaarde, dat wil zeggen dat ze geen calorieën aanlevert. Het lichaam heeft niettemin vitaminen nodig om de normale werking van het lichaam te waarborgen.

Vitaminen helpen de zuur-base-balans te behouden zodat de cellen de nutriënten, bronnen van energie, kunnen gebruiken.

Elke vitamine heeft specifieke functies en de verschillende vitaminen kunnen elkaar niet vervangen. Heel wat reacties in ons lichaam vereisen de aanwezigheid van verschillende vitaminen en een tekort aan een ervan kan de werking van de andere vitaminen verstoren.

Vitaminen worden ingedeeld in twee grote categorieën:

  • In vet oplosbare vitaminen, die opgeslagen zitten in vetten. Dit zijn vitaminen A, D, E en K. Bij een streng dieet kan een tekort aan deze vitaminen ontstaan.
  • In water oplosbare vitaminen. Dit zijn vitaminen B en C.

Vitamine E: de basis

Vitamine E zit voornamelijk in plantaardige vetten zoals margarine en plantaardige oliën.
Ze staat bekend om haar antioxiderende eigenschappen, wat betekent dat ze de lichaamscellen beschermt tegen oxidatieve stress.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine E, voor 100 g* Vitamine E-gehalte
Tarwekiemen 11 mg
Zonnebloemolie 60,6 mg
Hazelnoten 24,1 mg
Mosselen 3,5 mg
Arachideolie 17,5 mg
Bereide spinazie 1,33 mg
Margarine 46,2 mg
Mango 1,08 mg
Olijfolie van de eerste persing 10 mg
Zachtgekookt ei 1,05 mg
Rauwe rodekool 0,125 mg
Zwarte bessen 1,4 mg
Ongezouten boter 2 mg

Meer informatie over vitamine E

Wat we vitamine E noemen is eigenlijk een groep verwante verbindingen, tocoferolen genaamd, die van elkaar worden onderscheiden met een Griekse letter:
alfa, bèta, delta, gamma enz. De chemische structuur van die tocoferolen is gelijkaardig aan die van de menselijke geslachtshormonen.

De tocoferolen hebben allemaal hetzelfde uitzicht: een olieachtige, lichtgele vloeistof.
Het actiefste, en daarom ook het bekendste en vaakst gebruikte tocoferol is alfatocoferol.
Vitamine E is een vitamine die wel oplosbaar is in vet, maar niet in water, warmte- en lichtbestendig is, maar instabiel is in aanwezigheid van zuurstof en wordt vernietigd door uv-stralen.
Het lichaam zelf maakt niet veel vitamine E aan, waardoor we het dagelijks moeten innemen via onze voeding of voedingssupplementen.

Functie

Tocoferol is een krachtige antioxidant die vrije radicalen neutraliseert en zo de celmembranen van ons lichaam helpt beschermen tegen oxidatieve stress.

Behoefte

Onze behoefte eraan is afhankelijk van onze leeftijd en toestand, maar ook van ons dieet.

Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.