Vitamine C, dat we voornamelijk uit fruit en groenten halen, is gevoelig voor warmte en lucht, maar bij invriezen gaat er weinig verloren.

Vitamine C is nuttig voor zowel volwassenen als kinderen en staat er vooral om bekend vermoeidheid te verminderen en bij te dragen aan het afweermechanisme van het lichaam (immuunsysteem).

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, voor 100 g* Vitamine C-gehalte
Verse kersen 9 mg
Verse zwarte bessen 186 mg
Guave uit blik, uitgelekt 180 mg
Rauwe rode paprika 176 mg
Verse peterselie 210 mg
Gepasteuriseerd en geperst sinaasappelsap 36,8 mg
Sinaasappel 53 mg
Rauwe groene paprika 101 mg
Citroen 51,7 mg
Bereide broccoli 54,4 mg
Bereide bloemkool 35,6 mg
Bereide spruiten 61 mg
Aardbeien 57 mg
Kiwi 83,2 mg
Waterkers 55 mg
Bereide spinazie 8,9 mg
Asperges uit blik, uitgelekt 15,8 mg
Bereide kalfslever 23 mg
Bereide erwten 15,5 mg
Meloen 23,1 mg
Rauwe tomaat 16,7 mg
Gekookte aardappelen 11,1 mg
Bereide sperziebonen 8,57 mg
Bereide prei 5,6 mg
Verse abrikoos 5,3 mg
Bereide artisjok 5,5 mg
Appel 3,3 mg
Volle natuuryoghurt 0,2 mg

Meer informatie over vitamine C

Vitamine C of ascorbinezuur is oplosbaar in water.
Ze wordt aangemaakt door planten en door de meeste dieren, maar niet door mensen. Aangezien ze niet wordt opgeslagen door ons lichaam, moeten zowel kinderen als volwassenen dagelijks vitamine C consumeren.
Vitamine C zit voornamelijk in groenten en fruit.
Ascorbinezuur is gevoelig voor lucht, warmte (wordt vernietigd vanaf 190°C) en licht. Bij invriezen gaat er niets verloren.
Wanneer planten verwelken, verdwijnt de vitamine C geleidelijk. Het is dus belangrijk om verse vruchten en groenten snel op te eten zodat er nog geen vitamine C is verloren gegaan.

Functies

Vitamine C draagt bij tot de normale vorming van collageen om de normale werking van bloedvaten, botten, tandvlees, tanden, kraakbeen en huid te verzorgen. Het verhoogt ook de ijzeropname.
Ze draagt bij tot de goede werking van het afweermechanisme van het lichaam (immuunsysteem).
Ze speelt een rol bij de werking van het zenuwstelsel en de psychologische functies.
Als antioxidant helpt vitamine C de cellen beschermen tegen oxidatieve stress.
Bovendien helpt ze bij vermoeidheid.

Behoefte

Tabel met de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine C:

Leeftijd / Toestand ADH vitamine C
Zuigelingen 50 mg
Kinderen van 1 tot 3 jaar 60 mg
Kinderen van 4 tot 12 jaar 75 à 100 mg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar 110 mg
Vrouwen 110 mg
Mannen 110 mg
Zwangere vrouwen 120 mg
Vrouwen die borstvoeding geven 130 mg
Ouderen 120 mg

 

Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.