Vitamine B6: de basis

Vitamine B6 is goed bestand tegen koken, maar gaat deels verloren in het water.

Ze draagt bij tot het normale eiwitmetabolisme en speelt zo een rol bij het gebruik van eiwitten door het lichaam.
Ze is ook betrokken bij de afgifte van energie aan het lichaam (energiemetabolisme), de werking van het zenuwstelsel en de vorming van rode bloedcellen.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B6, voor 100 g* Vitamine B6
Voedingsgist 2,6 mg
Bereide kalfslever 0,71 mg
Tonijn in olie uit blik, uitgelekt 0,325 mg
Gestoomde zalm 0,49 mg
Banaan 0,47 mg
Gekookte aardappelen 0,256 mg
Kip 0,275 mg
Bereide witte rijst 0,05 mg
Bereide volkoren rijst 0,147 mg

Meer informatie over vitamine B6

Wat we vitamine B6 noemen, is eigenlijk een groep van drie stoffen: pyridoxine, pyridoxal en pyridoxamine.
Vitamine B6 is oplosbaar in water en gevoelig voor licht, maar bestand tegen warmte; ze is dus goed bestand tegen koken, maar gaat deels verloren in het kookvocht.
We nemen vitamine B6 op in de dunne darm, maar ons lichaam slaat er slechts zeer weinig van op, zodat we ze elke dag moeten consumeren.

Functies 

Vitamine B6 is noodzakelijk voor de glycogenolyse, de afbraak van glycogeen (opslagvorm van energie) van de lever in glucose (direct bruikbare energie). Wanneer de bloedglucoseconcentratie daalt, put de lever uit zijn glycogeenreserves en produceert hij glucose om die in het bloed vrij te geven voor andere organen en skeletspieren die hun eigen glycogeenvoorraad hebben uitgeput.
Ze is betrokken bij de synthese van rode bloedcellen, samen met vitamines B9 en B12.
Ze helpt de hormonale activiteit regelen.
Vitamine B6 helpt bij vermoeidheid.
Ze draagt bij tot een normale werking van het immuunsysteem.

Behoefte

Tabel met de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine B6:

Leeftijd / Toestand ADH vitamine B6
Zuigelingen 0,3 mg
Kinderen van 1 tot 3 jaar 0,6 mg
Kinderen van 4 tot 12 jaar 0,8 à 1,3 mg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar 1,5 à 1,8 mg
Vrouwen 1,5 mg
Mannen 1,8 mg
Zwangere vrouwen 2 mg
Vrouwen die borstvoeding geven 2 mg
Ouderen 2,2 mg
Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.