Vitamine B2: de basis

Vitamine B2 is gevoelig aan bereiding en gaat verloren in het kookvocht. Ze is ook gevoelig voor licht. Om deze vitamine te beschermen, moeten voedingsmiddelen op een donkere plaats worden bewaard en liefst vers worden aangekocht.

Ze speelt door haar bijdrage aan een normaal energiemetabolisme een rol bij de afgifte van energie uit voeding en helpt de huid en het zicht normaal te houden.

Voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine B2, voor 100 g* Vitamine B2
Voedingsgist 4 mg
Sojasteak 0,25 mg
Bereide kalfslever 3,1 mg
Bereide rundsnieren 2,97 mg
Tarwekiemen 0,56 mg
Bereid varkensgebraad 0,243 mg
Komkommer 0,025 mg
Zachtgekookte eieren 0,51 mg
Gepasteuriseerde magere melk 0,16 mg
Bereide linzen 0,061 mg
Gerookte makreel 0,272 mg
Sla 0,13 mg
Hazelnoten 0,158 mg
Gerookte haring in olie 0,197 mg

Meer informatie over vitamine B2

Vitamine B2 of riboflavine is oplosbaar in water en wordt gekenmerkt door haar gele kleur.

Ze is weinig gevoelig voor warmte (ze wordt pas afgebroken bij een zeer hoge temperatuur van 285°C). Riboflavine is daarentegen wel gevoelig voor licht.

Dit is een van de weinige vitamines die ons lichaam zelf aanmaakt (ze wordt geproduceerd door de darmflora), maar niet in een voldoende grote hoeveelheid om te voorzien in de behoeften van ons lichaam. We moeten ze dus ook innemen via onze voeding.

We nemen een grote hoeveelheid vitamine B2 op in het bovenste deel van de dunne darm, maar we slaan ze bijna niet op, waardoor we ze dagelijks moeten innemen via onze voeding. De overtollige vitamine B2 wordt uitgescheiden in de urine en zorgt daar voor de gele kleur.

Functies

Vitamine B2 heeft tal van functies in het lichaam: riboflavine is een co-enzym of prosthetische groep van enzymen in allerlei redoxreacties.

Afgifte van energie: vitamine B2 speelt een rol in het algemeen metabolisme van koolhydraten, vetten en eiwitten en meer bepaald in de oxidatie van glucose, die zorgt voor de afgifte van energie.

Vitamine B2 helpt de huid gezond houden.

Behoefte

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben meer vitamine B2 nodig. Belangrijk om te weten is dat een tekort tijdens de zwangerschap de kans op misvormingen bij het kind vergroot. Maar terwijl een toereikende hoeveelheid noodzakelijk is in die twee periodes, moeten te hoge dosissen vitamine B2 echter worden vermeden.

Zuigelingen nemen voldoende vitamine B2 in via de moedermelk.

Tabel met de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) vitamine Bé:
Leeftijd / Toestand ADH vitamine B2
Zuigelingen 0,4 mg
Kinderen van 1 tot 3 jaar 0,8 mg
Kinderen van 4 tot 12 jaar 1 tot 1,4 mg
Adolescenten van 13 tot 19 jaar 1,4 tot 1,6 mg
Vrouwen 1, 5 mg
Mannen 1,6 mg
Zwangere vrouwen 1,6 mg
Vrouwen die borstvoeding geven 1,8 mg
Ouderen 1,6 mg
Pour votre santé, mangez au moins cinq fruits et légumes par jour. www.mangerbouger.fr.
Partager sur Facebook'

D'autres cookies sont utilisés pour vous offrir une meilleure expérience, vous pouvez accepter ou refuser leur dépôt.